دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ |۲۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 1, 2024
آیت الله سید ذینشان حیدر جوادی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید ذیشان حیدر جوادی از علمای هندوستان، در ۶۲ سال زندگی خویش به تدریس، تألیف کتب، تبلیغ بین المللی و سخنرانی مشغول بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید ذیشان حیدر جوادی از علمای هندوستان، در ۶۲ سال زندگی خویش به تدریس، تألیف کتب، تبلیغ بین المللی و سخنرانی مشغول بود.

ولادت
حجت الاسلام و المسلمین سید ذیشان حیدر جوادی در غرب آسیا به عنوان یکی از علمای برجسته و تأثیرگذار شیعی شناخته می شود؛ وی در تاریخ ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۳۸ میلادی در منطقه کراری توابع اله آباد ایالت اوتراپرادش ھند چشم به جهان گشود. پدر وی مولانا سید محمد جواد یکی از شخصیت ھای مھم زمان خویش بود که مدتی به عنوان امام جماعت در جلالی از توابع علی‌گره مشغول بود.

تحصیل علوم دینی
حجت الاسلام و المسلمین تحصیلات ابتدائی را در مدرسه امجدیه واقع در کراری گذراندند و سپس در سال ۱۹۴۹ میلادی عازم مدرسه ناظمیه لکھنو شدند و در محضر اساتید بزرگی شاگردی کرد.
بعد از فراغت از تحصیل در مدرسه ناظمیه، سال ۱۹۵۵ میلادی عازم حوزه علمیه نجف اشرف شده و حدود ده سال آنجا مشغول تحصیل بودند. وی در محضر اساتید بزرگی از جمله شیهد خامس آیت ‎الله سید محمد باقر صدر، آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خوئی، آیت الله سید محسن حکیم طباطبائی، شهید محراب آیت الله سید اسدالله مدنی تبریزی، آیت الله سید محمد تقی آل راضی، آیت الله حسین راستی کاشانی و آیت ‎الله محمد علی مدرس افغانی کسب فیض کرد.

بازگشت به هندوستان
وی در سال ۱۹۶۵میلادی از نجف اشرف به ھندوستان بازگشت. در سال ۱۹۷۸ میلادی در «مسجد قاضی» واقع در اله آباد به عنوان امام فعالیت خود را آغاز و ھمزمان کتب مختلفی را تألیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ذیشان حیدر جوادی با بهره مندی از قلمی روان، کتب بسیاری را به رشته تحریر درآورند. اولین اثر ایشان ترجمه کتاب سلیم بن قیس ھلالی به نام «اسرار آل محمد» به زبان اردو و دومین کتاب، ترجمه اثر علامه عبدالله خنیزی به نام «ابوطالب مؤمن قریش» بود که در نجف اشرف به مدت پانزده روز آن را به اتمام رساند.
آثار علمی بسیاری از این عالم برجسته به جامانده که می توان به ترجمه و تفسیر انوار القرآن، تالیف و ترجمه احادیث، ترجمه و شرح صحیفه سجادیه، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ترجمه مفاتیح الجنان، ترجمه اسرار آل محمد نوشته سلیم بن قیس هلالی ، نقوش عصمت، مطالعه قرآن، اصول و فروع، ذکر و فکر، اصول علم الحدیث، علم رجال، فروع دین، خاندان اور انسان، کربلا، نماز (قرآن و سنت کی روشنی میں)، اسلام کا مالیاتی نظام، اجتھاد و تقلید، پاکیزه معاشره، ترجمه کتاب بانک اقتصاد اسلامی نوشته آیت ‎الله باقر صدر و... اشاره کرد.
کتاب های وی ابتدا در اداره «مذھبی دنیا» واقع در اله آباد چاپ و سپس توسط اداره «تنظیم المکاتب لکهنو » چاپ می شد.

مؤسسات، مدارس و خیریه ها
وی برای برپا داشتن و اداره مراسم های مذھبی در شھر اله آباد، دو مؤسسه به نام های «کار خیر» و «تنظیم خمس و زکات» پایه گذاری کردند. مؤسسه تنظیم خمس و زکات وظیفه تقسیم وجوھات شرعیه را مستمندان بر عهده داشت.
در سال ۱۹۸۵ میلادی در شهراله آباد حوزه علمیه «انوار العلوم» را بنیانگذاری کردند که هم اکنون مدیریت آن به عهده فرزند ایشان «مولانا سید جواد حیدر جوادی» می باشد. تعداد زیادی از طلاب این حوزه برای تکمیل تحصیلات خود به قم و نجف مهاجرت نموده و تعدادی از طلاب به تبلیغ در داخل و خارج هندوستان اشتغال دارند.

تبلیغ بین المللی
با توجه به تسلط حجت الاسلام و المسلمین سید ذیشان حیدر جوادی به عربی، در سال ۱۹۷۸میلادی نظر به دعوت مردم ابوظبی برای تبلیغ دین مبین اسلام به ابوظبی سفر کرده و در آنجا سکونت گزیدند. ایشان در مدت حضور در ابوظبی به عنوان امام جماعت مسجد رسول اعظم فعالیت می کردند. ھمزمان از تألیف کتب غافل نشده و چندین کتاب را به رشته تحریر درآوردند.
این عالم فرهیخته هندوستانی برای تبلیغ دین مبین اسلام به آمریکا، آفریقا، کانادا سفر نموده و جهت شرکت در چندین سمینار به ایران و انگلیس دعوت شد.
مدتی قبل از وفات در سال ۱۹۹۸ میلادی ابوظبی را ترک کرد و به بمبئی عازم شد اما ھر سال در دھه اوّل محرم و شب
ھای قدر به دعوت مردم ابوظبی به این منطقه مراجعت می کرد.

وفات
در روز شنبه مصادف با عصر عاشور سال ۱۴۲۱ هجری مطابق با ۱۵ آوریل سال ۲۰۰۰ میلادی پس از اتمام مراسم عزای عاشوراء در ابوظبی برای استراحت به خانه دخترشان رفتند که ناگهان حالشان تغییر یافته و دعوت حق را لبیک گفتند.

دفن
پیکر حجت الاسلام و المسلمین سید ذیشان حیدر جوادی در ابوظبی تجهیز و توسط ھواپیما به اله آباد منتقل شد. در میدان مجیدیه اینتر کالیج به امامت حجت ‎الاسلام سید علی عابد رضوی بر پیکر این عالم برجسته هندی نماز میت اقامه شد و در تاریخ ۱۸ آوریل سال ۲۰۰۰میلادی مصادف با ۱۲محرم الحرام سال ۱۴۲۱ ھجری در قبرستان محله دریا آباد (اله آباد) در کنار مادرشان به خاک سپرده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha